Gå direkte til indhold
skihop i Holte

Månedens historie: Skihop i Holte

I slutningen af 1930'erne og starten af 40’erne blev der anlagt flere skihopbakker i Danmark.

Flere end 22.000 til skihop i Holte
Den hidtil største skibakke blev bygget i 1942/43 af Københavns Skiklub. Efter danske forhold var anlægget med sin højde på 44 meter og samlede banelængde på 146 meter meget imponerende. Bakkens ”kritiske punkt” (den forventede maksimale hoplængde var 33 meter). Bakkerekorden, der blev sat af nordmanden Asbjørn Ruud, blev på 36,5 meter, men det berettes at flere springere under træning havde været tæt på 40 meter mærket.

Nu er der jo ingen snegaranti i Danmark, så er det godt med medlemmer i klubben, der kan tænke kreativt. Der var masser af sne i Norge – den skulle jo bare transporteres til Danmark. Der stod tilfældigvis seks tjekkiske jernbanevogne som de tyske besættelsestropper havde efterladt i Norge. De skulle køres tilbage til deres ejere og skulle derfor passere Danmark. Hvad var så mere naturligt end at fylde dem med over 60 tons god norsk sne og så lige levere det på Holte station, hvor det ved hjælp af 4 lastbiler blev transporteret ud i Geels Skov, båret op på hopbakken og fordelt i et 10 cm tykt lag.

Selv om sneen blev læsset på togvognene i minus 7 gr. og temperaturen i Holte var et par plusgrader, lå det klart til det store hopstævne en uge senere.

 

Senere fandt man på en anden måde at skaffe sne på. I 1961 blev Rødovre gamle skøjtehal bygget. Flere gange dagligt bearbejdede man isen ved at skrabe det øverste lag af, og fik derved store dynger af sne til overs. Dette isafskrab blev blandt andet et år benyttet i forbindelse med de danske mesterskaber i skihop

 

 

I Holte skiklubs 50 års jubilæumsskrift skriver Jens-Jørgen Albertsen, der var klubbens formand 1970-71:

 

”Mange år senere, det må have været i 1960, fandt man ud af, at der skulle afholdes Danmarksmesterskab på den store hopbakke, men hvad gør man når der ingen sne var i det ganske land. En kvik sjæl fandt ud af at der jo lå oceaner af sne (afskrabet is) på Rødovre isstadion, så med lastbiler i fast rutefart til hopbakken var det ingen sag at få sne nok til et danmarksmesterskab.

Nu skulle man så bare have lagt sneen på bakken og det var noget af et job hvis det skulle bæres op, men igen var vi heldige for Niels Bjerg, der var en af de habile hoppere, havde startet en fabrikation af såkaldte ”Hardtops” til speedbåde, fandt ud af at hvis man vendte en hardtop om så havde man et godt trug til at transportere sneen op på bakken, og med et langt reb (meget langt) og med trisser og taljer og Niels` Mercedes til at trække ved at køre frem og tilbage på Stenvej neden for bakken så blev bakken lige så stille og roligt og med mange frivillige hænder dækket med sne, dog måtte sneen på tilløbet bæres op i kurve.”

 

Årets store skisportsbegivenhed var ”Holtekolldagen” der valfartede Københavnerne til den lille skov i Holte, hvor det helt store set-up var stablet på benene.

Ved indgangen til stævneområdet var der opstillet 30 billetsteder og omkring 100 frivillige kontrollerede afspærringerne. 15 politibetjente, en stævnelæge og 2 ambulancer var kørt i stilling.

Der var trykt 22.000 billetter og da de var udsolgt fortsatte arrangørerne med at lukke tilskuere ind mod betaling, men uden billet.

 

I 1965 var træværket i det gamle hoptårn så medtaget, at det af sikkerhedsmæssige årsager måtte rives ned. I 1969 opførte Holte Skiklub to mindre bakker til afløsning af det oprindelige anlæg. Men efter 1980 var det slut med skihop i Geels Skov.

 

Se Skihop fra Holtekollen: http://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/klip/skihop-paa-holtekollen

 

 

Kilder:

Idrætsbladet 1947

Idrætsliv januar 1999 artikel af Peter Bistrup,

”Glimt fra skisportens verden – Skiforbundet gennem 75 år” af Henrik Fritzens

Foto: Historisk Arkiv for Rudersdal Kommune. og Danmarks Idrætsforbunds Museum

Information om cookies.

Accepter